fbpx

Overnamefinanciering CBBS

Van salarisstrookjesfabriek naar kenniscentrum van hoog niveau

Edwin Struik is mkb-adviseur in de regio Haaglanden en hielp onlangs Ton van den Berge, directeur van CBBS in Rijswijk, aan een overnamefinanciering. De heer Van den Berge vertelt hoe dat is gegaan.

Wat doet uw organisatie CBBS?

“We ondersteunen ondernemers en accountants- en administratiekantoren bij de salarisadministratie en hrm-dienstverlening. We hebben kennis op alle gebied van hr, personeelszaken en salarissen. Dat loopt uiteen van het kennen van 80 verschillende cao’s met alle arbeidsvoorwaardepakketten die eronder hangen tot juridische bijstand verlenen bij een ontslagprocedure, een vaststellingsovereenkomst, personeelsreglementen, contracten of het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden.

Zo’n 30 jaar geleden begon ik bij dit bedrijf als medewerker op de salarisadministratie. Al vrij snel werd ik directeur. Ruim 20 jaar geleden ben ik met een compagnon begonnen dit bedrijf samen uit te bouwen. In de jaren daarna hebben we enkele kleine portefeuilles overgenomen van salarisadministratiebedrijven. Mijn eerste grote acquisitie daarna was het uitkopen van mijn compagnon die ook 50% van de aandelen in zijn bezit had. Dat heb ik gekocht en toen was ik enig aandeelhouder. Daarna ben ik verder gaan kijken naar mogelijke partners en acquisities. Toen heb ik een softwarepakket overgenomen en vijf jaar geleden een bedrijf. Dat is een succes geworden en dat smaakte naar meer. Sindsdien gaat mijn aandacht uit naar soortgelijke bedrijven die op dit gebied beschikbaar komen. En dat zijn er niet zoveel.” Lees alles over ons op onze website.

Waarin onderscheidt uw bedrijf zich van andere bedrijven?

“Ons bedrijf bestaat uit bijna 60 medewerkers en we zijn actief in heel Nederland. We bieden onze klanten meer dan alleen digitale loonstrookjes. Loonadministratie klinkt saai maar het is heel dynamisch. Je hebt met heel veel verschillende cao’s te maken en met de meest uiteenlopende bedrijven. Salarisadministratie is natuurlijk een dissatisfier; als je het goed doet, hoor je niks, als je het slecht doet, krijg je op je kop. En dan is het natuurlijk de uitdaging om toch tevreden klanten te krijgen en complimenten te ontvangen. Dat krijg je als je bij bedrijven komt en ze uit de brand helpt. Daar zijn we behoorlijk goed in geworden. We hebben een extreem goed uitgeruste helpdesk met heel veel kennis. We zijn eigenlijk in 30 jaar uitgegroeid van een salarisstrookjesfabriek naar een kenniscentrum. En daar willen we strategisch ook op voortborduren, dus alles wat er nu bij komt, is gebaseerd op kennisoverdracht. We verdienen ons brood natuurlijk nog wel met loonadministratie maar daarmee rechtvaardigen we onze prijs niet meer. We bewijzen onszelf  door ons kenniscentrum op een extreem hoog niveau te brengen. En dat maakt ons vak interessant.”

“We onderscheiden ons ook door ons te presenteren als een one-stop-shop; we hebben niet alleen de software voor salarisadministratie en hrm en de kennis en de techniek om die software te bouwen en te ondersteunen, maar we hebben ook de inhoudelijke kennis van hrm. Dus de klant kan bellen over de toepassing en de functionaliteit van de software, maar hij kan ook bellen met een juridische vraag over het ontbinden van een arbeidsovereenkomst van een van zijn personeelsleden. Wij noemen dat een one-stop-shop. Daar zijn we al behoorlijk uniek in.

En het tweede waarin we ons steeds meer gaan onderscheiden is bedrijven adviseren in het  salarispakket, hr-systeem of de hr-omgeving die het beste bij hun bedrijf past. Het maakt voor ons niet meer uit of een bedrijf zijn administratie bij AFAS, Visma/Raet, Nmbrs of bij zijn eigen huismerk CBBS wil onderbrengen. Als hij eerst maar bij ons aanklopt, dan helpen wij hem wel aan het juiste pakket. Ik noem dat de pindakaas in de supermarkt. Vroeger had je een supermarkt met een heleboel artikelen, dat is die one-stop-shop. En nu gaan we meerdere soorten pindakaas leveren en dat zijn de soorten salarissoftware.”

Wat was voor u de aanleiding voor de recente financieringsaanvraag?

“Dat was de overname van een bedrijf in Groningen met 12 medewerkers. Eigenlijk een nieuw soort pindakaas. En dat was ook ons strategische doel: meer soorten pindakaas. We gaan nu van 2 naar 4 soorten. We hadden salarissen van CBBS, het huismerk, en we hadden Visma/Raet, voor de complexe toepassingen, en daar is bijgekomen AFAS voor complexe toepassingen met een ERP-systeem en Nmbrs voor een aantrekkelijk geprijsde plug-en-play-oplossing.”

Wat was voor u de belangrijkste reden om de financiering te regelen via Financieringsgilde?

“Dat is Edwin. Hij was vroeger mijn accountmanager bij de Rabobank en heeft me daar vijf jaar geleden uitstekend geholpen bij een overnamefinanciering. Na zijn vertrek bij de Rabobank heeft hij mij benaderd en gezegd dat hij mij als intermediair nog beter kan helpen bij het zoeken naar financieringen omdat hij simpelweg meer opties heeft. En dat is precies wat voor mij interessant is want anders moet ik zelf naar twee of drie banken om andere geldverstrekkers te benaderen. Dat kost me teveel tijd. Ik wil gewoon de beste financiering maar wil dat zo efficiënt mogelijk regelen door zo weinig mogelijk mensen te spreken. Dus als ik dat via een tussenpersoon kan doen, heel graag.”

Hoe is dat contact met Financieringsgilde verlopen?

“Toen ik zo goed als rond was met de overname van het bedrijf in Groningen, heb ik Edwin gebeld en ook mijn accountmanager bij de Rabobank, mijn huisbankier. Edwin kwam langs voor een gesprek en we hebben samen een aantal partijen bedacht die we zouden uitnodigen om een voorstel te maken.  Niet alle geldverstrekkers komen in aanmerking voor een overnamefinanciering dus daarmee werd de keuze al beperkt. Daarnaast heb ik een traditionele voorkeur voor banken. Edwin stelde voor dat hij ook het voorstel van de Rabobank zou doen, dan zou alles via hem verlopen en kon ik een eerlijke vergelijking maken.

De overname van bijna vijf jaar geleden is bijna een kopie van de overname die we nu hebben gedaan. Dus ik heb tegen Edwin gezegd: ik wil kunnen kiezen uit meerdere banken en ik wil een soortgelijke financiering als de laatste overname. Uiteindelijk hebben we die vraag voorgelegd aan Rabobank en nog twee andere banken.

Het grote voordeel is dat ik Edwin al langer ken. Ik vertrouw hem dus onze gesprekken hoeven alleen maar over de inhoud te gaan. Dat scheelt tijd. Ik heb de benodigde stukken bij Edwin aangeleverd en toen is hij aan de slag gegaan en heeft een voorstel bij de drie banken neergelegd.”

Welke keuze heeft u uiteindelijk gemaakt en wat gaf daarbij de doorslag?

“Ik heb gekozen voor de Rabobank en dat is grotendeels een pragmatische keuze. We bankieren al een aantal jaren bij de Rabobank en hebben daar nogal wat activiteiten. De vorige financiering is uitstekend verlopen en ook de afwikkeling daarom heen. Dan moet een concurrerende bank voor mij wel heel veel toegevoegde waarde leveren om over te stappen. Want dat betekent ook dat je vertrekt bij je huisbankier en dat geeft nogal veel gedoe. Dan redeneer ik pragmatisch: als het voorstel even goed is, dan blijf ik bij mijn huisbankier. Uiteindelijk lagen de voorstellen dicht bij elkaar en gaf de rompslomp van overstappen de doorslag.”

Hoe heeft Financieringsgilde u hierbij geholpen?

“Het advies en de begeleiding van Edwin was rimpelloos. Hij heeft me bij de financiering volledig ontzorgd en was een goede bewaker van het proces. In dat laatste ben ik zelf niet goed. Ik ga op in mijn werk en dan is het fijn dat er altijd nog iemand aan de zijlijn staat die met een appje of mailtje zegt: denk je hieraan of vergeet dat niet. En dan doe ik dat. Op die manier heeft Edwin het hele proces netjes bewaakt, ook naar de bankier toe. Daar hoefde ik ook niet achteraan. Uiteindelijk kun je dan spreken van een rimpelloos traject en dat is voor een ondernemer buitengewoon plezierig. Edwin heeft me geholpen onze strategie waar te maken. Kijk, mijn aanvraag rechtstreeks bij de Rabobank indienen had ook gekund maar ik wil direct contact met mijn adviseur en samen sparren. Dat kan bij de bank niet en bij Financieringsgilde wel. En dat is wel grappig want ik ben niet weg bij de Rabobank. Dit is gewoon een uitstekende vorm van samenwerking.”

Edwin Struik en Ton van den Berge

Advies nodig?

Laat uw telefoonnummer achter zodat één van onze financieel adviseurs uw vraag persoonlijk kan beantwoorden.