fbpx

De coronacrisis treft ons allemaal

elk dag een tip om liquiditeitsproblemen te voorkomen

Laatste update: 23 maart 2020

Binnen 3 minuten weten hoe je jouw eigen financieringsbehoefte kunt beperken

Tip 5: Beperk je financieringsbehoefte

Het klinkt zo simpel om in crisistijd je financieringsbehoefte te beperken maar er zijn tal van tips om er binnen je bedrijf voor te zorgen dat je niet in geldproblemen komt. We zetten hieronder een aantal voor je op een rij. (Bron: Stichting MKB-financiering).  

1: Korting voor vroeg betalen – Ben je afhankelijk van enkele grote, vaste klanten? Dan kan het lonen ze een korting te geven bij snelle betaling. Spreek met je klanten af dat zij een korting krijgen op facturen die binnen een voor jou gunstige termijn worden betaald. Dit is een dure oplossing, maar kan zorgen voor meer voorspelbaarheid en eerdere betaling. 

2: Periodieke facturering – Bij langlopende projecten kun je wellicht afspraken maken over een maandelijkse of periodieke factuur. Zelfs als het bedrijf in kwestie een lange betaaltermijn hanteert, krijg je na de eerste twee maanden toch maandelijks een geldbedrag binnen. Dit kan bij langlopende projecten gunstiger zijn dan een deel vooraf en een deel bij afronding. 

3: Aanbetalingen – Opdrachtgevers die liever niet maandelijks betalen voor langlopende projecten – omdat dit administratief meer werk is – zijn wellicht wel bereid te werken met een aanbetaling. Voorafgaand aan de werkzaamheden stuur je een factuur voor, bijvoorbeeld, 30 procent van het totaalbedrag. Dit geeft je direct meer financiële ruimte. Het resterende bedrag wordt na oplevering gefactureerd. 

4: Debiteurenbeheer – Wacht niet met het nabellen van je facturen totdat ze vervallen zijn. Als er een probleem is met een factuur, dan wil je daar niet pas achter komen als de betaling al verlaat is. Bel vóór vervaldatum om te controleren of de factuur is aangekomen en of deze correct is volgens de klant. Eventuele problemen kun je dan nog oplossen voordat de factuur vervalt en zo alle bezwaren wegnemen die tijdige betaling in de weg staan. 

5: Voorraadbeheer – Voorraadhoudende ondernemingen kunnen hier hun grootste voordeel behalen. Houd minder voorraad aan. Maak afspraken met leveranciers voor snelle levering. Ondernemers houden niet van “Nee-verkopen”. Maar wees realistisch: is het echt zo erg als je ooit eens niet direct kan leveren? 

6: PO-nummers – Veel grote bedrijven werken met PO-nummers (inkoopnummers). Heb je net een project afgerond, dan is het niet prettig om nog twee weken te moeten wachten op een PO-nummer, en vervolgens nog zestig of negentig dagen te moeten wachten op de betaling. Vraag een PO-nummer dan ook ruim voor afronding van de opdracht aan. Of nog beter: voorafgaand aan de opdracht. Het maakt daarbij niet uit of er wordt gewerkt met een betaling in één keer, aanbetalingen of periodieke facturen. Soms is het mogelijk om één PO-nummer te krijgen voor elke factuur. 

Plan direct een vrijblijvende afspraak

Met een van onze adviseurs bij u in de buurt

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ

Door het formulier te versturen geeft u toestemming om uw gegevens beveiligd te bewaren en gaat u akkoord met ons privacy statement.