fbpx

Ondernemers weten het al langer. Wanneer ze als consument bij banken aankopen doen, worden ze beschermd door wet- en regelgeving. Wanneer ze voor hun onderneming bij de bank in gesprek gaan over hun financiering zijn ze echter aangewezen op hun eigen kennis en verantwoordelijkheid.

Als gevolg van de incidenten in het verleden is op aandringen van de politiek door de Nederlandse Vereniging van Banken een gedragscode opgesteld over de positie van kleinzakelijke klanten. In dit artikel gaan we kort in op de kern van deze gedragscode en de voordelen voor u als ondernemer. Weet u waar u aan toe bent vanaf 1 juli 2018.

Voor welke klanten is de gedragscode kleinzakelijke financiering bedoeld

De gedragscode is van belang voor een groot deel van de ondernemers, namelijk ondernemingen tot een omzet van € 5 miljoen. Hierbij kijkt men naar de omzet op groepsniveau. Ook wordt gekeken naar het totaal aan financieringen waarbij de grens is gelegd op € 2 miljoen ongeacht in welke vorm deze financieringen zijn geregeld. Een financierder kan er voor kiezen ook grotere klanten op dezelfde manier te behandelen maar dat hoeft niet.

Waarom juist deze groep klanten?

De belangrijkste reden om meer en beter te communiceren met de kleinzakelijke ondernemers is dat deze ondernemers over het algemeen niet beschikken over de financiële kennis en ervaring die wel bij grote bedrijven aanwezig is. Men moet echter wel keuzes maken over andere financieringsvormen en financieringsbehoeften dan die men uit de privé situatie kent.

Wat is het grote voordeel van de gedragscode 

De kern van de gedragscode is dat banken (en andere financiers die de code volgen) u beter moeten informeren tijdens het financieringstraject. Dit geldt zowel wanneer u een financiering aanvraagt, als ook tijdens de looptijd en wanneer u bedrijf minder goed loopt en u onder bijzonder toezicht van de bank zou vallen.

Wanneer de bank u goed informeert moeten de voorwaarden en afspraken voor u goed helder zijn, zodat u precies weet waar u ja tegen zegt.

Wat opvalt is dat de banken u ook doorverwijzen naar mogelijke andere aanbieders of bemiddelaars waarmee men afspraken heeft gemaakt over samenwerking. Dit zal men doen wanneer dit naar haar oordeel voor de klant toegevoerde waarde heeft. Meer hierover leest u in artikel 7 van de gedragscode. Let wel goed op dat u alleen alternatieven krijgt aangeboden waarmee men afspraken heeft gemaakt. Er kunnen betere oplossingen beschikbaar zijn dan die men biedt.

Zelf vragen om toelichting

Wat opvalt in de gedragscode is dat in sommige gevallen de banken u niet uit zichzelf informeren. Een voorbeeld hiervan is dat u na een afwijzing zelf moet vragen welke verbeteringen nodig zijn om de financiering wel te krijgen. Van belang is goed te weten waar u recht op heeft en zelf aanvullende informatie te vragen bij de bank.

Banken adviseren gebruik te maken van uw eigen onafhankelijke adviseur 

Wat opvalt is dat de banken adviseren gebruik te maken van een externe adviseur om zo extra kennis en ervaring in te schakelen op het gebied van financieren.

Deze open houding is prettig en werkt zeker in uw voordeel. Want ook wanneer de banken u meer volledig informeren over hun voorwaarden, moet u nog wel zelf een keuze maken tussen de verschillende mogelijkheden. Omdat er geen afspraken zijn over een uniforme wijze van informeren blijft vergelijken voor veel ondernemers lastig en tijdrovend.

Financieringsgilde is voor steeds meer ondernemers hun eigen onafhankelijke adviseur. We helpen ondernemers bij de voorbereiding van de aanvraag om zo een onnodige afwijzing te voorkomen. En doordat we met alle relevante aanbieders zaken doen heeft u direct bij aanvang al de keuze uit de beste mogelijkheden. Meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

 

Bronvermelding: Bij het schrijven van dit artikel hebben wij gebruik van gemaakt van de gedragscode kleinzakelijke financiering van de Nederlandse Vereniging van Banken d.d. januari 2018. Voor een volledige weergave van deze gedragscode klik hier.

Advies nodig?

Laat uw telefoonnummer achter zodat één van onze financieel adviseurs uw vraag persoonlijk kan beantwoorden.