Financieren na een tijdelijke dip
Veel ondernemers krijgen het weer druk na een tijdelijke omzetdaling. Ze merken tegelijkertijd dat het aanvragen van een traditionele bedrijfsfinanciering lastig is. Dit komt omdat ze geen recente cijfers kunnen aantonen die passen bij een “normale” omzet.
Een financiering is juist vaak benodigd om weer te kunnen opstarten en investeren in voorraad en het voorfinancieren van kosten. Als het dan lastig is om een financiering te krijgen remt dit de groei van je bedrijf. Onderzoek laat zien dat de ondernemers die een financiering ontvingen, sneller gegroeid zijn dan vergelijkbare bedrijven die geen financiering ontvingen.
Gelukkig zijn er aanbieders van bedrijfsfinancieringen die vooral naar data kijken. In dit artikel geven we je daarvoor 2 opties waarbij je een financiering kunt aanvragen zonder recente of gebruikelijke cijfers.
Optie 1. Financieren op basis van je banktransacties
Gelukkig zijn er tegenwoordig ook voor ondernemingen zonder (recente) jaarcijfers mogelijkheden om een financiering te krijgen. Bastiaan Breugem, directeur bij Financieringsgilde: “Wij kennen bijvoorbeeld geldverstrekkers die een financiering verstrekken op basis van bankafschriften over bijvoorbeeld de laatste 6 tot 12 maanden. Zij zijn in staat om op basis van deze bankafschriften haarscherp te analyseren hoe de onderneming ervoor staat: omzet, kosten, winst, de debiteurentermijn; alles wordt inzichtelijk. En op basis van dit inzicht verstrekt deze geldverstrekker een financiering van één tot anderhalve maand omzet, met de debiteurenportefeuille als onderpand. Zo krijgt een onderneming ook zonder jaarcijfers toch een groter werkkapitaal.”
Optie 2. De “digitale voetafdruk” laten meewegen in de bedrijfsbeoordeling
Er zijn geldverstrekkers die de ”digitale voetafdruk” van een bedrijf volledig analyseren. Snelgroeiende bedrijven met een kortere kredietgeschiedenis kunnen zo worden geïdentificeerd en beloond. In de analyse wordt bijvoorbeeld de beoordeling van gasten mee genomen. Door hun web-traffic data en digitale voetafdruk te analyseren, kunnen deze geldverstrekkers bedrijven met een sterke online aanwezigheid een financiering verstrekken.
Praktijkvoorbeeld
Financieren na een tijdelijke dip
Mark is eigenaar van een restaurant in Utrecht en moest in coronatijd vanwege de lockdown zijn deuren sluiten. Hij zag zijn inkomsten van de ene op de andere dag verdwijnen omdat hij geen gasten meer in zijn restaurant kon verwelkomen. Omdat er al veel voorraad was ingekocht voor een groot horeca-evenement, besloot Mark een deel ervan via afhaalmaaltijden te verkopen, in eerste instantie vooral via Facebook. Dit bleek erg populair onder zijn volgers en hij besloot dit te blijven doen, maar ook via andere kanalen zoals thuisbezorgd.nl bereikte hij zijn klanten. Zijn inspanningen genereerden nog steeds maar een bescheiden bedrag aan inkomsten in vergelijking met de situatie voor de corona-uitbraak, maar het hielp in ieder geval voedselverspilling te voorkomen en enige mate van cashflow te genereren.
Ben je benieuwd wat wij voor je kunnen doen? Maak vrijblijvend een afspraak met één van onze adviseurs bij jou in de buurt.