Main Menu
Edwin Struik is mkb-adviseur in de regio Haaglanden en hielp onlangs Ton van den Berge, directeur van CBBS in Rijswijk, aan een overnamefinanciering. De heer Van den Berge vertelt hoe dat is gegaan.
De heer Van den Berge : “We ondersteunen ondernemers en accountants- en administratiekantoren bij de salarisadministratie en hrm-dienstverlening. We hebben kennis op alle gebied van hr, personeelszaken en salarissen. Dat loopt uiteen van het kennen van 80 verschillende cao’s met alle arbeidsvoorwaardepakketten die eronder hangen tot juridische bijstand verlenen bij een ontslagprocedure, een vaststellingsovereenkomst, personeelsreglementen, contracten of het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden. Zo’n 30 jaar geleden begon ik bij dit bedrijf als medewerker op de salarisadministratie. Al vrij snel werd ik directeur. Ruim 20 jaar geleden ben ik met een compagnon begonnen dit bedrijf samen uit te bouwen. In de jaren daarna hebben we enkele kleine portefeuilles overgenomen van salarisadministratiebedrijven.
Mijn eerste grote acquisitie daarna was het uitkopen van mijn compagnon die ook 50% van de aandelen in zijn bezit had. Dat heb ik gekocht en toen was ik enig aandeelhouder. Daarna ben ik verder gaan kijken naar mogelijke partners en acquisities. Toen heb ik een softwarepakket overgenomen en vijf jaar geleden een bedrijf. Dat is een succes geworden en dat smaakte naar meer. Sindsdien gaat mijn aandacht uit naar soortgelijke bedrijven die op dit gebied beschikbaar komen. En dat zijn er niet zoveel.” Lees alles over ons op onze website.
De bedrijfsovername waar Edwin bij geholpen heeft was de overname van een bedrijf in Groningen met 12 medewerkers. ”Eigenlijk een nieuw soort pindakaas. En dat was ook ons strategische doel: meer soorten pindakaas. We gaan nu van 2 naar 4 soorten. We hadden salarissen van CBBS, het huismerk, en we hadden Visma/Raet, voor de complexe toepassingen, en daar is bijgekomen AFAS voor complexe toepassingen met een ERP-systeem en Nmbrs voor een aantrekkelijk geprijsde plug-en-play-oplossing.”
“Toen ik zo goed als rond was met de overname van het bedrijf in Groningen, heb ik Edwin gebeld en ook mijn accountmanager bij de Rabobank, mijn huisbankier. Edwin kwam langs voor een gesprek en we hebben samen een aantal partijen bedacht die we zouden uitnodigen om een voorstel te maken. Niet alle geldverstrekkers komen in aanmerking voor een overnamefinanciering dus daarmee werd de keuze al beperkt. Daarnaast heb ik een traditionele voorkeur voor banken. Edwin stelde voor dat hij ook het voorstel van de Rabobank zou doen, dan zou alles via hem verlopen en kon ik een eerlijke vergelijking maken.
De overname van bijna vijf jaar geleden is bijna een kopie van de overname die we nu hebben gedaan. Dus ik heb tegen Edwin gezegd: ik wil kunnen kiezen uit meerdere banken en ik wil een soortgelijke financiering als de laatste overname. Uiteindelijk hebben we die vraag voorgelegd aan Rabobank en nog twee andere banken. Het grote voordeel is dat ik Edwin al langer ken. Ik vertrouw hem dus onze gesprekken hoeven alleen maar over de inhoud te gaan. Dat scheelt tijd. Ik heb de benodigde stukken bij Edwin aangeleverd en toen is hij aan de slag gegaan en heeft een voorstel bij de drie banken neergelegd.”
“Ik heb gekozen voor de Rabobank en dat is grotendeels een pragmatische keuze. We bankieren al een aantal jaren bij de Rabobank en hebben daar nogal wat activiteiten. De vorige financiering is uitstekend verlopen en ook de afwikkeling daarom heen. Dan moet een concurrerende bank voor mij wel heel veel toegevoegde waarde leveren om over te stappen. Want dat betekent ook dat je vertrekt bij je huisbankier en dat geeft nogal veel gedoe. Dan redeneer ik pragmatisch: als het voorstel even goed is, dan blijf ik bij mijn huisbankier. Uiteindelijk lagen de voorstellen dicht bij elkaar en gaf de rompslomp van overstappen de doorslag.”
“Het advies en de begeleiding van Edwin was rimpelloos. Hij heeft me bij de financiering volledig ontzorgd en was een goede bewaker van het proces. In dat laatste ben ik zelf niet goed. Ik ga op in mijn werk en dan is het fijn dat er altijd nog iemand aan de zijlijn staat die met een appje of mailtje zegt: denk je hieraan of vergeet dat niet. En dan doe ik dat. Op die manier heeft Edwin het hele proces netjes bewaakt, ook naar de bankier toe. Daar hoefde ik ook niet achteraan.
Uiteindelijk kun je dan spreken van een rimpelloos traject en dat is voor een ondernemer buitengewoon plezierig. Edwin heeft me geholpen onze strategie waar te maken. Kijk, mijn aanvraag rechtstreeks bij de Rabobank indienen had ook gekund maar ik wil direct contact met mijn adviseur en samen sparren. Dat kan bij de bank niet en bij Financieringsgilde wel. En dat is wel grappig want ik ben niet weg bij de Rabobank. Dit is gewoon een uitstekende vorm van samenwerking.”
Voor elke investering een passende financiering.
Zakelijk financieren is keuzes maken. Wij helpen je persoonlijk met het maken van de juiste.
In een persoonlijk gesprek geven we je inzicht in hoeveel je kunt lenen en krijg je een indicatie van voorwaarden en tarieven. Natuurlijk ontvang je na afloop een vrijblijvend aanbod voor een volledige begeleiding van jouw aanvraag.
Zakelijk financieren is keuzes maken. Wij helpen je persoonlijk met het maken van de juiste.
In een persoonlijk gesprek geven we je inzicht in hoeveel je kunt lenen en krijg je een indicatie van voorwaarden en tarieven. Natuurlijk ontvang je na afloop een vrijblijvend aanbod voor een volledige begeleiding van jouw aanvraag.
Zakelijk financieren is keuzes maken. Wij helpen je persoonlijk met het maken van de juiste.
In een persoonlijk gesprek geven we je inzicht in hoeveel je kunt lenen en krijg je een indicatie van voorwaarden en tarieven. Natuurlijk ontvang je na afloop een vrijblijvend aanbod voor een volledige begeleiding van jouw aanvraag.
Hoofdkantoor
Kapoeniestraat 13
7001 CB Doetinchem
(085) 864 03 03
info@financieringsgilde.nl