Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Hoe loods ik mijn bedrijf door de crisis? 5 tips!

Meer dan ooit is de toekomst onzeker. Ook al weet je niet wat er op je afkomt, het is goed om op alles voorbereid te zijn. Wij geven je 5 tips om je bedrijf door deze crisis te loodsen.

Sombere cijfers

De cijfers die het CBS onlangs bekend maakte, zijn niet positief. Het bruto binnenlands product (bbp) daalde in het eerste kwartaal van 2020 met 1,7 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Het is de grootste krimp sinds 2009 en vooral toe te schrijven aan de lagere consumpties door huishoudens. Ook het aantal werklozen steeg aanzienlijk: in april stonden 314.000 werklozen geregistreerd. Een toename van 41.000 ten opzichte van de maand ervoor. 
 
Het zijn geen vrolijke ontwikkelingen voor een ondernemer. Maar je moet door. Voor jezelf en voor je personeel. Hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf deze crisis goed doorkomt? Wij geven je 5 tips om je daarbij te helpen. 

1. Kijk naar je klant

Voordat we überhaupt van corona hadden gehoord, speelde je als ondernemer in op de behoefte van je klant; waar is vraag naar en wie welk kanaal bied ik mijn product of dienst aan. Ook nu in crisistijd is het belangrijk om naar je klant te kijken. Hoe reageert jouw klant op deze situatie? Waar heeft hij behoefte aan? En op welke manier wil hij zijn product of dienst bij jou afnemen? Is dat nog steeds op de traditionele manier of is het misschien slim een veilig(er) alternatief te bieden? Praat met veel mensen, laat je informeren en pas je werkwijze en product aan op de wensen van je klant zodat ze je trouw blijven en bij je blijven kopen. 

2. Durf lef te tonen

Ook al zijn de economische ontwikkelingen niet positief, dit is de kans om je ondernemersgeest te laten zien. Wacht niet af wat er gebeurt, maar bedenk hoe je jouw product of dienst nog beter kunt afstemmen op de wensen van je klant. Ga in overleg met je team en toets je plan met je medewerkers. Samen kom je vaak tot hele mooie ideeën. Juist nu kun je jouw positie versterken door anders te denken dan de concurrentie en je kop boven het maaiveld uit te steken.  

3. Wees transparant

Misschien heb je nu minder inkomsten en zijn je cijfers minder rooskleurig dan je gewend bent. Hoe je bedrijf er financieel ook voor staat, wees transparant naar alle betrokkenen. Vertel je medewerkers wat je ziet en wat je verwacht, en praat ook vooral je stakeholders bij over je situatie. Zo lang jij gelooft in de toekomst en hen deelgenoot maakt van je plannen om hier beter uit te komen, hebben zij vertrouwen in jou. 

4. Denk altijd een stap vooruit

Wat zijn de scenario’s van jouw bedrijf? Stel je voert je plannen uit, wat is dan je volgende stap? Als we de experts mogen geloven, dan blijft deze situatie nog wel een tijdje gehandhaafd. Hoe ga jij op lange termijn je product of dienst aanbieden? En hoe houd jij je medewerkers tevreden? Wordt thuiswerken misschien meer regel dan uitzondering? Hoe ga je dat organiseren binnen je bedrijf?  
Er komt veel op je af om je bedrijf klaar te maken voor het nieuwe normaal. Denk altijd een stap vooruit. Wacht niet totdat de crisis voorbij is, maar wees voorbereid op de toekomst zodat je direct kunt handelen en je bedrijf gezond houdt.

5. Blijf investeren

In tijden van crisis let je goed op je uitgaven. Begrijpelijk; als er minder geld binnenkomt, kun je ook minder uitgeven. Maar je bedrijf gaat verder. Stop dus niet halsoverkop met investeren maar blijf doorgaan met de ontwikkeling van projecten die van belang zijn op de lange termijn. Dat is cruciaal om je bedrijf gezond te houden en deze crisis goed door te komen.