fbpx

Leasing

Bedrijfsmiddelen aanschaffen met financial of operational lease

Leasing

Financier uw bedrijfsmiddelen met lease

Leasing: investeren zonder het verlies van liquiditeit

U wilt groeien met uw bedrijf. Een nieuwe machine, een nieuw apparaat of voertuig aanschaffen zodat u meer klanten kunt helpen en meer omzet kunt realiseren. Daarvoor moet u investeren. Dat kunt u natuurlijk doen door bij uw bank aan te kloppen voor een lening. Maar heeft u wel eens gedacht aan financial of operational lease? In dit artikel vertellen we u wat deze leasevormen inhouden, wat de kosten zijn en hoe u de juiste leasevorm voor uw bedrijf bepaalt.

1. LEASING: WAT IS HET?

Financial lease is een lening voor een bedrijfsmiddel. Dit bedrijfsmiddel is tegelijk het onderpand. Vaak wordt bij leasen gedacht aan voertuigen, maar eigenlijk kan alles met een uniek serienummer geleased worden. Dus ook machines of apparaten. U bepaalt zelf waar u het bedrijfsmiddel koopt, hoe u het verzekert en wat u er na de leaseperiode mee doet. U bent direct economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel – de leasemaatschappij blijft juridisch eigenaar – wat betekent dat het ook op de balans komt te staan. Bij deze leasevorm hoeft u het aankoopbedrag niet in één keer te betalen maar in maandtermijnen die u vooraf afstemt met de leasemaatschappij. Het maandbedrag dat u betaalt, is dus een investering in uw bedrijfsmiddel.

Een andere leasevariant is operational lease. Bij operational lease wordt u geen eigenaar van het bedrijfsmiddel. De leasemaatschappij blijft eigenaar en zorgt voor het onderhoud van het bedrijfsmiddel. U mag er dus gebruik van maken en het risico ligt bij de leasemaatschappij. U huurt het dus eigenlijk. Dat betekent dus ook dat wanneer het huurcontract afloopt, het bedrijfsmiddel weer teruggaat naar de leasemaatschappij.

2. WAT ZIJN DE KOSTEN?

Leasing

De kosten van leasen kunnen sterk verschillen en zijn natuurlijk afhankelijk van de leasevorm, aanschafprijs, afschrijving en restwaarde van het geleasede object.

Belangrijk om te weten is dat de fiscus financial lease ziet als een investering in uw bedrijf. U profiteert daardoor van een aantal fiscale voordelen zoals afschrijving, investeringsaftrek en btw-aftrek.

Bij operational lease huurt u het bedrijfsmiddel. U betaalt periodiek een leasebedrag aan de leasemaatschappij. Dit leasebedrag kunt u uiteraard ook van de winst aftrekken. Bij operational lease heeft u geen fiscaal voordeel want u wordt geen eigenaar. De fiscus beschouwt deze leasevorm als een uitgave en niet als een investering.

3. WELKE LEASEVORM PAST NU BIJ MIJ?

Er zijn veel partijen waar u kunt leasen. Naast banken zijn er ook gespecialiseerde leasemaatschappijen. En deze specialisten kunnen vanwege hun expertise nog wel eens een betere keuze zijn. Banken gebruiken vaak algemene rekenmodellen voor het berekenen van de kosten, maar dit betekent voor u als ondernemer niet altijd dat u de beste voorwaarden krijgt.

Een gespecialiseerde leasemaatschappij heeft experts in dienst die exact weten wat een lease-object kost, gemiddeld afschrijft en wat de restwaarde is. Door deze kennis kunnen zij beter inschatten wat zij minimaal moeten vragen om u het leasebedrag te lenen. Dit maakt dan ook dat zij soms betere voorwaarden kunnen bieden dan de gemiddelde bank.

Uiteindelijk is het aan u om op basis van het te leasen bedrijfsmiddel, de aanschafwaarde en de gegeven voorwaarden een keuze te maken.

Snel inzicht in de voordeligste aanbieder?
Vul enkele vragen in en kom in 1 minuut erachter welke aanbieder het beste bij u past!

4. VEELGESTELDE VRAGEN OVER LEASING

Hoe maakt een gestapelde financiering mijn investeringsplannen mogelijk?

Een gestapelde financiering kan uw wensen mogelijk maken. Meer weten? Lees meer over gestapelde financiering. 

Hoe kan ik kapitaal vrijmaken met sale-and-lease-back en wat is dit precies?

Zit veel van uw kapitaal in bedrijfsmiddelen en heeft u geld nodig voor uw bedrijf? Maak dan gebruik van sale-en-leaseback.

Bij sale en leaseback verkoopt u aan een leasemaatschappij de bedrijfsmiddelen waarvan uw onderneming eigenaar is. Daarna least u deze bedrijfsmiddelen terug zodat u ze toch in uw onderneming kunt gebruiken. De verkoopopbrengst kunt u naar eigen inzicht gebruiken, bijvoorbeeld voor het financieren van openstaande facturen of het financieren van een bedrijfsovername. Na afloop van de leaseperiode gaat het juridische eigendom van de betreffende bedrijfsmiddelen weer over naar uw onderneming. Lees het volledige artikel over sale en leaseback.

5. Wij regelen de lease oplossing voor u in 3 stappen:

1. Haalbaarheidsonderzoek

Weten of een financiering mogelijk is, zonder eerst een volledige aanvraag in te moeten dienen bij uw bank? Wij vertellen het u eenvoudig en snel.

2. Opstellen van Financieringsaanvraag

Uw financieringsaanvraag vereist vaak een uitgebreide onderbouwing. Wij stellen het financieringsmemorandum vanzelfsprekend voor u op.

3. Benaderen van geldverstrekkers

Wij vragen voor u offertes aan bij de gekozen geldverstrekkers. Elke vorm van financieren is mogelijk, zowel bij uw huisbank als alternatieven.

Vrijblijvend advies over zakelijke lening? Plan een afspraak.

Met een van onze adviseurs bij u in de buurt

  • Datumnotatie:DD dash MM dash JJJJ

Door het formulier te versturen geeft u toestemming om uw gegevens beveiligd te bewaren en gaat u akkoord met ons privacy statement.

Wat komt er kijken bij een succesvolle financieringsaanvraag?

Wij bieden ondernemers met één adviseur toegang tot alle producten, de grootste kans van slagen en nemen al het werk uit handen. Wilt u meer weten over leasing? Onze adviseurs vertellen u graag met welke zaken u rekening moet houden.