Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.
Zoek
Sluit dit zoekvak.

De overnamemarkt ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet

Ben je van plan je bedrijf binnenkort te verkopen? Of heb je juist interesse om een bedrijf over te nemen? Dan zijn de resultaten van de MKB Overname Monitor vast interessant voor jou. Lees in dit blog wat er in hoofdlijnen in de overnamemarkt speelt.

Natuurlijk heeft de coronapandemie invloed gehad op de overnamemarkt maar de meerderheid van de betrokkenen ziet de toekomst vol vertrouwen tegemoet. Dat is een van de conclusies uit de onlangs verschenen MKB Overname Monitor van www.bedrijventekoop.nl die zich richt op kopers, verkopers en adviseurs die actief zijn in de overnamemarkt in Nederland en daarbuiten.

Reden van de overname

Ondernemers die een overname willen doen, zijn vooral geïnteresseerd in bedrijven met tussen de 5 en 25 fulltime medewerkers. Hun belangrijkste motivatie om een bedrijf over te nemen, is groei; grotere omzet en meer personeel. Verkopers daarentegen hebben vaker 1 tot 5 fulltime medewerkers in dienst. Bedrijven worden daarom vaker kleiner verkocht dan kopers wensen, maar met het doel van groei voor ogen komt de deal wel tot stand. In het onderzoek wordt daarom gesproken over strategische kopers.

Type kopers op de markt

  • MBI Kandidaat 24%
  • Strategisch 65%
  • Financiële partij 11%

Belang van koper in gekochte/verkochte bedrijf

  • 1-25%                      3%
  • 26-50%                 15%
  • 51-75%                    4%
  • 75-100%               78%

Financieren van de overname

De financiering van een overname vindt vooral plaats met een stukje eigen geld en een banklening. Achtergestelde leningen en earn-out regelingen komen minder vaak voor. Dat lijkt een logisch gevolg van de strategische en financiële kopers die de laatste jaren actief zijn in de overnamemarkt en daarbij een hefboom zoeken op hun ingebrachte eigen vermogen. 

Financieringsmix

Waarde bepalen

Bij een overname willen verkopers vaak alles verkopen. Een potentiële koper geeft echter in een kwart van alle situaties de voorkeur aan een minderheidsbelang. Ook bij de waardebepaling zijn er verschillen tussen de betrokkenen. Volgens adviseurs is cashflow absoluut de belangrijkste factor om de waarde van een bedrijf vast te stellen. Verkopers en kopers zien winst, cashflow en omzet gezamenlijk als de belangrijkste factoren voor de waardebepaling. 

Tip: Het is dus slim om vooraf goed te overleggen met je adviseur over de beste waardering en wat dat dan precies inhoudt. Daarmee versterk je je onderhandelingspositie en voorkom je teleurstellingen.

Factoren bij waardebepaling

Meer weten over wat onze adviseurs voor je kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op met een adviseur bij je in de buurt.