fbpx

3 Tips voor cashflow verbeteren

Voor elke ondernemer is het belangrijk een betrouwbare klantenkring te hebben. Om een goede klantrelatie op te bouwen, geven de meeste B2B-ondernemers een betalingstermijn van 30 dagen. Daar maken veel klanten dankbaar gebruik van door pas rond of zelfs na 30 dagen te betalen. Dat is bij uw bedrijf waarschijnlijk niet anders. Als u een paar grote klanten heeft die standaard laat betalen, heeft dat een negatief effect op de cashflow. In dit blog geven wij u 3 tips voor cashflow verbeteren.

Het begint met een goede klantrelatie

Een goed contact met uw klanten is de basis van uw onderneming. Als u een goede relatie heeft met uw klanten gunnen zij u handel en zijn ze bereid u op tijd te betalen. Wanneer uw klant zich niets aantrekt van de betalingstermijn die u geeft maar zijn eigen termijn hanteert, bent u daar het slachtoffer van.

Voor kleine bedrijven hebben te late betalingen niet alleen een negatief effect op de cashflow maar zorgen ze ook voor een domino-effect. Als er immers één bedrijf failliet gaat door te late betalingen, kan het andere gezonde bedrijven meetrekken in die ellende. Kleine bedrijven zijn daarom enorm afhankelijk van hun leveranciers en doen er alles aan om een goede klantrelatie op te bouwen. Daarnaast is het belangrijk voor ze om over voldoende werkkapitaal te beschikken zodat ze kunnen blijven groeien met hun onderneming en cashflowproblemen voorkomen.

Wat kunt u zelf doen om cashflowproblemen te voorkomen?

Cashflow verbeteren heeft u deels zelf in de hand. We geven u 3 tips om meer geld in uw bedrijf te houden.

Zorg voor een goed beheer van uw debiteuren

Als ondernemer bent u natuurlijk het liefst bezig met uw product of dienst. Maar om een gezond bedrijf op te bouwen en te houden, is het allerbelangrijkste dat uw klanten op tijd betalen. Zorg dus voor een goed beheer van uw debiteuren. Want elke cent die binnenkomt, heeft een positief effect op uw cashflow. Maak daarom al tijdens het verkoopproces goede afspraken met uw klanten. Daarmee voorkomt u dat uw facturen te laat worden betaald. En als de betalingstermijn is verstreken en uw klant heeft nog niet betaald, maakt u het voor uzelf makkelijker om uw klanten te wijzen op de gemaakte afspraak.

Maak een cashflowplanning

Overzicht en duidelijkheid geeft rust. Maak een planning van toekomstige inkomsten en uitgaven. Zo krijgt u inzicht in de geldstromen binnen uw bedrijf en kunt u hier bij grote uitgaven direct op inspelen.

Laat cashflow geen issue meer zijn

Een goed overzicht hebben van uw betalingsbalans is fijn maar kost tijd. Er zijn tegenwoordig ook snellere en flexibele oplossingen om u hierbij te helpen met bijvoorbeeld factoring. Bij factoring verkoopt u de uitstaande facturen van uw bedrijf aan een factoringmaatschappij die de facturen bevoorschot. Factoring is dus een vorm van debiteurenfinanciering waarbij u als ondernemer het debiteurenrisico overdraagt aan een gespecialiseerd bedrijf. Lees er meer over in onze blogs Hoe factoring uw bedrijf kan helpen en hoe werkt factoring?

Advies nodig?

Laat uw telefoonnummer achter zodat één van onze financieel adviseurs uw vraag persoonlijk kan beantwoorden.